Hormonalna neravnoteža kod žena: PMS, dominacija estrogena i policistični jajnici (PCOS)

Hormonalna neravnoteža kod žena: PMS, dominacija estrogena i policistični jajnici (PCOS)

becca-tapert-u5e1kqW6E3M-unsplash-1280x853.jpg

Priča o hormonima, a pogotovo ženskim hormonima, već je davno nadišla medicinsku literaturu i svoje mjesto pronašla u svakodnevnom životu. Poznato je kako manifestacija hormona ne utječe samo na fiziološke, nego i na ponašajne funkcije pa su tako upravo hormoni ‘odgovorni’ za promjene raspoloženja, pretjeranu emotivnost i općenitu osjetljivost.

Hormoni upravljaju brojnim tjelesnim funkcijama kao što su rast, metabolizam, imunološka funkcija i reprodukcija, a također se oslobađaju i u mozgu i tako osiguravaju hranjive tvari i uravnotežuju neurokemijske tvari koje reguliraju stres, raspoloženje, glad i san.

Uzimajući u obzir sve navedeno, jasno je kako neravnoteža hormona može značajno utjecati na zdravlje i kvalitetu života žena, kao i samo reproduktivno zdravlje.



KAKO DOLAZI DO DISBALANSA HORMONA I KAKO NASTAJU PROBLEMI?

Ženskim reproduktivnim sustavom upravlja hormonalna komunikacija između hipotalamusa, hipofize i jajnika. Hipotalamus luči gonadotropin oslobađajući hormon (GnRH) koji djeluje na prednji režanj hipofize-adenohipofizu. Pod njegovim utjecajem ona otpušta gonadotropine: luteinizirajući hormon (LH) i folikulostimulirajući hormon (FSH) iz hipofize. Ti hormoni hipofize podižu se i padaju tijekom menstrualnog ciklusa, te kao odgovor na trenutnu razinu luteinizirajućeg hormona i stimulirajućeg hormona, gonade oslobađaju pomno određenu mjeru estrogena, progesterona i njihovih regulatora. Ako je ta mjera narušena, dolazi do problema!

Ravnoteža između hormona zamršen je i osjetljivo podešen sustav i može se lako nadoknaditi kemijskim, fizičkim ili emocionalnim stresorima koji utječu na temeljne hormonske cikluse. Hormonska neravnoteža izazvana stresom vjerojatni su čimbenici razvoja stanja kao što su predmenstrualni sindrom (PMS), endometrioza, fibroidi maternice, prevladavanje estrogena i sindrom policističnih jajnika (PCOS).



PRED-MENSTRUALNI SINDROM (PMS)

Jedan od najčešćih ženskih problema, definitivno je PMS do kojeg dolazi zbog prekomjerne ili nedovoljne produkcije estrogena ili progesterona, uglavnom tijekom lutealne faze menstrualnog ciklusa. Simptomi PMS-a mogu započeti 5 do 11 dana prije menstruacije i obično nestaju kad menstruacija započne.

Tipični simptomi PMS-a uključuju:

    • nadimanje u trbuhu i bol u trbuhu
    • bolne grudi
    • akne
    • žudnja za hranom, posebno za slatkiše
    • zatvor ili proljev
    • glavobolje
    • osjetljivost na svjetlost ili zvuk
    • umor i razdražljivost
    • promjene u obrascima spavanja
    • anksioznost, depresija i tuga
    • emocionalni ispadi

Promjena prehrambenih navika je vrlo važna komponenta u kontroli PMS-a. Poželjan plan prehrane bi se trebao bazirati na unosu cjelovitih ugljikohidrata, raznovrsnog povrća, dovoljne količine proteina i kvalitetnih masnoća. Istovremeno je poželjno izbjegavati rafinirane ugljikohidrate, voćne sokove, bijelo brašno, šećer, kofein i alkohol te kuhinjsku sol, osobito u drugoj polovici ciklusa.

Redovita tjelovježba važna je za balans hormona, za početak krenite sa vježbama umjerenog intenziteta 2-3 puta tjedno, 30-60 minuta. Vježbe disanja, meditiranje, vruća kupka, masaža, vježbanje joge mogu pomoći u redukciji i otklanjanju stresa


DOMINACIJA ESTROGENA

Ako imate razinu estrogena koja je nenormalno visoka u odnosu na razinu progesterona, to je poznato kao dominacija estrogena.

Hormonalne promjene su u početku vrlo suptilne, no s vremenom mogu postati dramatične. Progesteron, naš smirujući hormon, je prvi na listi promjena koje se događaju. Polako, ali sigurno počinju se smanjivati njegove razine u drugoj polovici ciklusa, dovodeći do tzv. dominacije estrogena.

Promjene nisu rezervirane samo za progesteron – i razine estrogena, testosterona, kortizola, hormona štitnjače, inzulina i leptina.

Najčešći simptomi dominacije estrogena su:

    • kronični umor
    • nagle promjene raspoloženja, depresija, napadaji panike
    • glavobolje i migrene
    • hladne ruke ili noge
    • disfunkcija štitnjače (oponaša hipotireozu)
    • nesanica, naleti vrućine
    • zaboravljivost, dekoncentriranost
    • vrtoglavica
    • opadanje kose
    • neredovita menstruacija
    • neplodnost, endometrioza, ciste na jajnicima, miomi, rak jajnika, rak maternice
    • spontani pobačaj
    • nadutost
    • oticanje i osjetljivost u grudima
    • fibrocistične kvržice u vašim grudima
    • rak dojke
    • urogenitalne infekcije, inkontinencija
    • smanjen libido
    • osteoporoza
    • gubitak mišićne i koštane mase
    • srčana aritmija
    • dobivanje na težini, žudnja za slatkišima
    • usporen rad metabolizma
    • povišena antitijela (anti-tiroglobulin)
    • zadržavanje vode, celulit
    • smeđe mrlje ili svjetlija koža iznad gornje usne ili na licu

Bez obzira na simptome, prvi korak  je kroz prehranu pružiti maksimalnu podršku spolnim hormonima kako bi se ublažile posljedice njihovih oscilacija.

Promjena prehrambenih navika je iznimno važna komponenta u kontroli dominacije estrogena, potrebno je značajno smanjiti unos šećera posebice, ali i ugljikohidrata općenito. Poželjan plan prehrane bi se trebao bazirati na unosu cjelovitih ugljikohidrata, raznovrsnog povrća, dovoljne količine proteina i kvalitetnih masnoća. Istovremeno je poželjno izbjegavati  kofein i alkohol te kuhinjsku sol, osobito u drugoj polovici ciklusa.

Uz odgovarajuću prehranu i životni stil, važan dio borbe protiv PMS-a i dominacije estrogena je i  izbjegavanje tzv. ksenoestrogena – tvari koje u tijelu imitiraju estrogen i narušavaju prirodnu hormonsku ravnotežu. Među ksenoestrogene ubrajamo neke pesticide, tvari iz plastike, boje i lakova, određene spojeve iz kozmetike i sredstava za čišćenje …popis je gotovo beskonačan.  Odabirom prirodne kozmetike i izbjegavanjem plastike možemo učiniti zaista puno po ovom pitanju. 

Redovita tjelovježba važna je za balans hormona, poput vježbe disanja, meditiranje, vruća kupka, masaža, vježbanje joge mogu pomoći u redukciji i otklanjanju stresa


SINDROM POLICISTIČNIH JAJNIKA

Sindrom policističnih jajnika je skup simptoma (PCOS), reproduktivni problem koji pogađa žene koje imaju višak androgena, ili muških hormona, te često pate od inzulinske rezistencije.

Procjenjuje se kako 75% vitkih žena sa sindromom policističnih jajnika te čak njih 95% s prekomjernom tjelesnom masom imaju rezistenciju na inzulin, stanje u kojem stanice ne reagiraju na hormon inzulin, zbog čega se glukoza nagomilava u krvi. Posljedica inzulinske rezistencije je više cirkulirajućeg inzulina u krvi, što, pak, stimulira jajnike da proizvode više testosterona, a to se povezuje s brojnim simptomima PCOS-a poput akni, pretjerane dlakavosti i gubitka kose muškog tipa.

Uobičajeni simptomi policističnih jajnika (PCOS) uključuju:

    • neredovita, sporadična ili odsutna menstruacija, amenoreja
    • hirzutizam: pretjerani rast dlaka na tijelu ili licu, uključujući prsa, trbuh i leđa
    • akne ili masna koža
    • jajnici povećane veličine i / ili policistični
    • neplodnost
    • debljanje ili pretilost, posebno oko struka (središnja pretilost) i trbuha
    • alopecija (čelavost)
    • inzulinska rezistencija

Kod žena sa sindromom policističnih jajnika gdje je prisutna inzulinska rezistencija, a to je većina, preporučuje se cjelovita, neprocesirana hrana s niskim glikemijskim indeksom. Konkretno, u prehrani se trebaju naći mahunarke, povrćeorašasti plodovi, sjemenke, voće, riba, nemasno meso i kvalitetni izvori masnoća. Kod žena s prekomjernom tjelesnom masom imperativ je i mršavljenje budući da doprinosi normalizaciji razine inzulina i posljedično smanjuje tegobe i rizik od ozbiljnih bolesti. Gubitak suvišnih kilograma, regulacija razine glukoze u krvi i osiguravanje redovito pražnjenje crijeva prehranom su snažna oružja protiv hormonske neravnoteže.  Redovita umjerena tjelovježba i tehnike upravljanja stresom također mogu učiniti puno na ovom polju.

Alternativno liječenje hormonskih poremećaja najprije uključuje analizu i kompletno poboljšanje kvalitete života. Pravilna prehrana, tjelovježba, izbjegavanje stresa i pravodoban odmor čine čuda kada je riječ o hormonima

Biološki odgovor na promjene u PMS-u, dominaciji estrogena i PCOS-u nije kod svih žena isti, pa tako i potreba za ublažavanjem simtoma je različita. Ljekovite biljke, adaptogenog djelovanja mogu biti moćna podrška prehrani u podršci organizmu kada se koriste na vrijeme i u pravoj dozi. Pritom je najbolji individualni pristup, u skladu s ženinim simptomima.

Biljke se općenito smatraju sigurnima za upotrebu, neka ograničenja ipak postoje, zbog čega je poželjno prije primjene posavjetovati se sa stručnom osobom.