MOVEMBER: Muško zdravlja u fokusu

Movember predstavlja globalni pokret koji se odvija svake godine tijekom studenog, s naglaskom na podizanju svijesti o muškim zdravstvenim problemima, posebice raku prostate, raku testisa i mentalnom zdravlju muškaraca. Naziv “Movember” proizlazi iz kombinacije riječi “moustache” (brk) i “November” (studeni), jer je ključni aspekt kampanje poticanje muškaraca da tijekom studenog puste brkove kako bi privukli pozornost i potaknuli dijalog o pitanjima muškog zdravlja.

Inicijativa je započela 2003. godine u Australiji s ciljem širenja svijesti o raku prostate, no s vremenom je proširila svoj fokus na ostale aspekte muškog zdravlja. Movember potiče muškarce na brigu o vlastitom zdravlju, redovite medicinske preglede i promicanje zdravih životnih stilova.

Diljem svijeta, ljudi se ovom pokretu pridružuju na različite načine: puštanjem brkova, organizacijom raznih dobrotvornih priredbi, sudjelovanjem u sportskim događajima te dijeljenjem informacija o muškim zdravstvenim problemima.

Ova kampanja igra ključnu ulogu u rušenju tabua i poticanju otvorenog razgovora o pitanjima muškog zdravlja, pružajući podršku onima koji se suočavaju s tim izazovima.

Koje su navike koje će poboljšati zdravlje svih muškaraca?

Usvajanje zdravih životnih navika ključno je za održavanje muškog zdravlja. U nastavku vam donosimo nekoliko najvažnijih životnih navika koje bi svi muškarci svakako trebali usvojiti za poboljšanje svog zdravlja (tjelesnog i mentalnog), sretniji život te prevenciju od bolesti.

  1. Redovita tjelovježba:

Tjelovježba je izuzetno važna za opće zdravlje i dobrobit muškaraca. Važna je podjednako za tjelesno i mentalno zdravlje. Tjelovježba je bitna za prevenciju razvoja brojnih kroničnih bolesti, kao što su kardiovaskularne bolesti, dijabetes tip 2, pretilosti… Osim toga, tjelovježba može poboljšati seksualnu funkciju, povećati libido te pomoći u održavanju zdravog reproduktivnog sustava. Nadalje, tjelesna aktivnost oslobađa endorfine, koji djeluju kao prirodni antidepresivi, smanjuju stres i poboljšavaju opće mentalno zdravlje.

Stoga, za očuvanje tjelesnog i mentalnog zdravlja, svi muškarci bi u svoju rutinu trebali uvrstiti barem 150 minuta umjerene ili 75 minuta intenzivne aerobne tjelovježbe tjedno. Osim toga, trebali bi trenirati snagu barem dva puta tjedno.

  1. Pravilna prehrana i hidracija

Uz tjelovježbu, jedan od najbitnijih faktora zdravlja je naša prehrana. Izreka “Ono si što jedeš” svakako je istinita te pravilna prehrana uvelike utječe na tjelesno i mentalno zdravlje. Preporuča se jesti uravnoteženu prehranu bogatu voćem, povrćem, integralnim žitaricama, nemasnim proteinima i zdravim masnoćama. S druge strane potrebno je ograničiti unos prerađene hrane, šećernih napitaka te količinu crvenog i/ili prerađenog mesa. Osim toga, svi odrasli muškarci bi trebali dnevno popiti barem 3 litre vode.

  1. Kvalitetan san

Osim što kvalitetan san utječe na koncentraciju i svakodnevno funkcioniranje organizma, bitan je i za dugoročno očuvanje zdravlja. Svake noći biste trebali “uloviti” barem 7-9 sati kvalitetnog sna. Osim toga, bitno je uspostaviti i redovit raspored spavanja.

  1. Redoviti pregledi zdravlja

Iako se muškarci često osjećaju nepobjedivima, činjenica je da ipak to nisu. Stoga bi svi muškarci redovito bi trebali zakazivati preventivne zdravstvene preglede, a oni bi trebali uključivati: pregled prostate, testisa, debelog crijeva (karcinom debelog crijeva je puno češći u muškaraca nego u žena), kardiovaskularne preglede te druge relevantne preglede ovisno o dobi.
Osim toga, bitno je naglasiti i važnost samopregleda. Samopregled testisa jednostavan je, brz i bezbolan, a uočavanje promjena na testisima može pomoći u ranom otkrivanju raka testisa.

 

Doprinos tradicionalnih andskih i amazonskih biljaka muškom zdravlju

Biljka maca se uzgaja barem 2000 godina te autohtono stanovništvo njen korijen tradicionalno konzumira kao svakodnevnu namirnicu. Zanimljivo je spomenuti kako najkvalitetnija maca raste na andskim visoravnima na 4000m nadmorske visine te zbog svojih adaptogenih svojstava opstaje unatoč nepovoljnim vremenskim i okolišnim uvjetima. Korijeni mace se konzumiraju kuhani ili čuvaju osušeni, a mogu se koristiti za sokove, juhe i ekstrakte te za obogaćivanje drugih namirnica s njihovim prahom. Osim toga, često se prah ili ekstrakt mace koriste kao sastojci u dodacima prehrani. Maca korijen dolazi u 3 različite boje (žuta, crvena i crna) od kojih svaka ima različit sastav koji je zaslužan za pozitivan utjecaj mace na zdravlje. Maca se tradicionalno koristi kao balansatorica organizma te doprinosi regulaciji hormonskog sustava, pa može doprinijeti i muškom zdravlju.

Osim mace, za muško zdravlje je zanimljiva i biljka camu camu. Camu camu je biljka iz obitelji mirti te je autohtona za područje amazonske prašume, a njezin plod je najbogatiji biljni izvor vitamina C (sadrži 2,4-3g vitamina C na 100 g biljke). Osim vitamina C, sadrži vitamine, minerale i brojne druge bioaktivne tvari koje ju čine zanimljivom supernamirnicom. Vitamin C doprinosi zdravlju na mnoge načine, a smatra se kako od izuzetne koristi može biti i svim muškarcima.

  1. Seksualna disfunkcija

Muška seksualnost predstavlja važan dio života muškaraca te uvelike utječe na kvalitetu njihova života. Kako bi se održala zdrava spolna funkcija potrebna je koordinacija živčanog, kardiovaskularnog, reproduktivnog te endokrinog sustava. U teoriji zvuči jednostavno, no u praksi je situacija daleko od idealne. Dođe li do promjene u radu navedenih sustava ili neželjenih psihosocijalnih promjena, često dolazi i do pojave seksualne disfunkcije. Seksualna disfunkcija nije jedna bolest, već skup stanja koje čine prepreku do sretnog seksualnog života. Uključuje probleme sa libidom, postizanjem erekcije (erektilna disfunkcija), ejakulacijom, orgazmom, ali i sve druge poteškoće vezane za seksualni život. Od navedenih stanja, najčešće se javljaju problemi sa libidom te erektilnom disfunkcijom.

Ovisno o uzroku problema, seksualna disfunkcija se može tretirati na više načina. Zbog svog povoljnog djelovanja na seksualnu disfunkciju kao rješenje ovog problema ističe se peruanska biljka maca (Lepidium meyenii), to jest određeni fenotip mace – crna maca.

Maca se tradicionalno smatra afrodizijakom, a postoje i studije koje podupiru tradicionalno vjerovanje. Utvrđeno je kako korištenje crne mace u periodu od 8 do 12 tjedana dovodi do povećanja seksualne želje u muškaraca sa erektilnom disfunkcijom, ali i u zdravih muškaraca. Takvo djelovanje je bilo neovisno o ostalim čimbenicima koji utječu na seksualnu želju kao što su tjeskoba i hormonalne promjene.

Smatra se kako svojstva na potenciju maca duguje sadržaju važnih aminokiselina: fenilalanina, tirozina, histidina te arginina koji potiče nastajanje dušičnog oksida koji opušta i širi krvne žile. Osim toga, smatra se kako pozitivan utjecaj na seksualnu disfunkciju imaju spojevi jedinstveni za macu, macamidi i macaeni. Važno je naglasiti kako se najveća koncentracija macamida i macaena nalazi u aktiviranoj maci koja je podvrgnuta procesu želatinizacije (želatinizacija je kontrolirani tehnološki  proces kojim se uslijed djelovanja visoke temperature i tlaka potiče želatiniziranje škroba, odnosno stvaranje škrobne paste ili gela).

Nadalje, smatra se kako kod erektilne disfunkcije može doprinijeti i vitamin C. On, uz neke druge nutrijente, može utjecati na bioaktivnost endotelnog NOS-a, koji utječe na dilataciju krvnih žila, pa tako može utjecati i na dotok krvi u penisu, što može utjecati na erektilnu disfunkciju. 

  1. Plodnost

Osim na seksualnu funkciju, smatra se kako crna maca može pridonijeti i kod plodnosti muškaraca.  Pomaže plodnosti tako što dolazi do povećanja pokretljivosti spermija, volumena sjemena te broja spermija po ejakulaciji. Studija iz 2013. godine (Gonzalez i sur.) je otkrila kako istodobna primjena crne mace i camu camu ekstrakta kroz različite spojeve pozitivno djeluje na proizvodnju spermija, mitozu i mejozu.

  1. Zdravlje prostate

U odlomku iznad smo spomenuli kako crna maca može doprinijeti kod seksualne disfunkcije I plodnosti, no zdravlju muškaraca može pridonijeti i crvena maca. U studiji koju su proveli Gonzales i sur. (2008), tretman crvenom macom doprinijeo je smanjenju težine prostate nakon 21 dana liječenja. Druga je studija izvijestila o tome da crvena maca, kada se primjenjuje oralno, ima inhibicijski učinak na razinu DHT-a (nakon konverzije testosterona u DHT), koji je odgovoran za proliferativno djelovanje na prostatu. Također, Gasco i sur. (2007) sugerirali su da crvena maca ne utječe na razinu testosterona u serumu, već preokreće djelovanje androgena, posebice u prostati.

Amanda Gaši, mag. nutr.

Literatura:

Chen, L., Shi, G. R., Huang, D. D., Li, Y., Ma, C. C., Shi, M., Su, B. X., & Shi, G. J. (2019). Male sexual dysfunction: A review of literature on its pathological mechanisms, potential risk factors, and herbal drug intervention. Biomedecine & pharmacotherapy. 112. 108585.

Gonzales, G. F., Cordova, A., Gonzales, C., Chung, A., Vega, K., & Villena, A. (2001). Lepidium meyenii (Maca) improved semen parameters in adult men. Asian journal of andrology, 3(4). 301–303.

Gasco, M., Villegas, L., Yucra, S., Rubio, J., Gonzales, G.F. (2007) Dose–response effect of Red Maca (Lepidium meyenii) on benign prostatic hyperplasia induced by testosterone enanthate. Phytomedicine. 14. 460-464.

Gonzales GF, Gasco M, Malheiros‐Pereira A, Gonzales‐Castañeda C (2008) Antagonistic effect of Lepidium meyenii (red maca) on prostatic hyperplasia in adult mice. Andrologia. 40(3). 179-185.

Gonzales, G. F., Córdova, A., Vega, K., Chung, A., Villena, A., Góñez, C., & Castillo, S. (2002). Effect of Lepidium meyenii (MACA) on sexual desire and its absent relationship with serum testosterone levels in adult healthy men. Andrologia. 34(6). 367–372.

Gonzales, G. F., Vasquez, V. B., Gasco, M. (2013). The transillumination technique as a method for the assessment of spermatogenesis using medicinal plants: the effect of extracts of black maca (Lepidium meyenii) and camu camu (Myrciaria dubia) on stages of the spermatogenic cycle in male rats. Toxicology mechanisms and methods. 23(8). 559–565.

Meldrum, D.R., Gambone, J.C., Morris, M.A., Ignarro, L.J. (2010). A multifaceted approach to maximize erectile function and vascular health. Fertility and sterility. 94(7). 2514–2520.

Melnikovova, I., Fait, T., Kolarova, M., Fernandez, E. C., Milella, L. (2015). Effect of Lepidium meyenii Walp. on Semen Parameters and Serum Hormone Levels in Healthy Adult Men: A Double-Blind, Randomized, Placebo-Controlled Pilot Study. Evidence-based complementary and alternative medicine. 2015. 324369.

Da Silva Leitão Peres, N., Cabrera Parra Bortoluzzi, L., Larisa Medeiros Marques, L., Formigoni, M., Hernandez Barros Fuchs, R., Aparecida Droval, A., Aparecida Reitz Cardoso, F. (2020) Medicinal effects of Peruvian maca (Lepidium meyenii): a review. Food & Function. 11. 83-92

Zenico, T, Cicero, A.F., Valmorri, L., Mercuriali, M., Bercovich, E. (2009) Subjective effects of Lepidium meyenii (Maca) extract on well-being and sexual performances in patients with mild erectile dysfunction: a randomised, double-blind clinical trial. Andrologia. 41(2). 95-9.

Pretraga
Newsletter
    Cart